I år ville vi förtydliga syftet med marschen och skapa ett uttryck som tydligt berättade om problemen med mödradödlighet. Den röda färgen och tydlighet var centralt och budskapet skulle vara en viktig del av designen. Vi ville visa samhällsengagemang på ett modernt och humoristiskt sätt. Serietecknaren
Liv Strömquist passade perfekt för uppgiften och tillsammans med henne tog vi fram en helt ny identitet för marschen. Hennes seriemanér och handtextade bokstäver anpassades för varje enhet så att intrycket ska bli så slagkraftigt som möjligt.
Inbjudan till marschen var ett storkknyte som skickades till mamma- och pappalediga kändisar. I storkknytet gömde sig en knasig (men god!) kaka – Moderkakan – med recept av Lotta Lundgren. Där fanns även en liten bok med illustrationer av serietecknaren Liv Strömquist. I år gick hela 2300 st barnvagnsmarchen över hela landet.
Arbetsgrupp på Le Bureau: AD: Julia Stenius, Emma Eriksson, copy: Arvid Nittve, digital AD: Mikael Ståhl, produktionsledare: Amanda Bermheden, projektledare: Magdalena Kowalczyk och originalare: Veronica Sokolow.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar