söndag 29 augusti 2010

Corinne Day R.I.P

Läste nyss att fina fotografen Corinne Day gått bort. 1990 var jag 15 år och en av 5 personer som köpte The Face i gula kiosken på torget i Skellefteå. På ett nummer (som jag sparat på vinden, släng aldrig tidningar du gillar) var en då okänd Kate Moss på omslaget i indianfjädrar plåtad av sin vän Corinne Day. Jag hade så klart ingen koll på vem någon av dem var men å vad jag gillade. Just den bilden är fortfarande hennes mest kända (trots utställningar på The Photographers Gallery) och den känns så mycket 90-tal, inte bara för att det är Kate utan också för att den typen av foto, dokumentärt och lite ruffigt, var det man gillade och såg så mycket av under hela nittiotalet. Och jag kan erkänna, fortfarande den typen av fotografi som tilltalar mig mest. Det kanske är sant att man inte ändrar sin smak så mycket, det man blev impad av som tonåring sitter kvar. Bilder härifrån.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar