söndag 7 februari 2010

Besatt

Nästan varje dag under två års tid går jag förbi "The Glassery" på Hornspuckeln. I fönstret står Åsa Jungnelius verk för Kosta Boda och det är helt omöjligt att inte stanna. Bannar mig själv att jag inte slog till på den stora nagellacksflaskan innan den var slutsåld. Strunt samma att jag varit tvungen att skuldsätta mig. Åsa vet vad hon håller på med och jag gillar verkligen hennes inställning till kvinnoföreteelser, här förklarar hon i DN: "Jag har ju jobbat mycket konstnärligt med uppförstoringen av smink, för jag tycker smink är ett viktigt attribut som måste komma fram ur skåpen och få sitt erkännande. Som ett verktyg att bli den man själv vill vara. Nu gör Kosta Boda en serie av mina nagellack, ett slags miniskulpturer. Det är ju en direkt förlängning av mitt konstnärskap. Nagellacken går outstanding bra, vilket är otroligt kul. Om folk vill ställa fram ett stort nagellack i glas betyder det att just en sådan attitydförändring pågår. Man kan alltså skaka om med prylar. Det är inte oviktigt." Här kommer några bilder, mina egna plus från Kosta Boda, Metaldesign och The Glassery .












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar